marți, 19 iunie 2012

Povestea tenului meu (prima parte)

Da da ...e o intrega odisee si au trecut destul de multi ani ca sa nu imi mai amintesc multe detalii insa o sa incerc sa va dau cat mai multe informatii.
Totul a inceput in adolescenta, cam pe la sfarsitul clasei a IX a cand tenul meu a luat-o razna. Pana atunci aveam cateva cosulete, ca mai toate adolescentele, insa in anul acela fata mea s-a schimbat total: a devenit din ce in ce mai grasa, imi apareau constant cosuri iar acestea erau foarte inflamate si aveam si multe cosuri dureroase (noduli, care nu ieseau niciodata la suprafata ci ramaneau adanc in piele). Sincer, era un dezastru iar remediile pe care le stiau cunoscutii mei nu dadeau roade: cutaden, eritroacnol, tetraciclina etc. Si nici nu vreau sa va spun despre felul  in care ma simteam (cine sufera/ a suferit vreodata de acnee stie foarte bine despre ce vorbesc: stare generala de rau, depresii, senzatia ca toata lumea se holbeza la tine-si de obicei asa e, glume nesarate - din pacate inca mai traim intr-o societate in care astfel de lucruri se mai intmpla :( ).

Si pentru ca, din fericire, am  avut langa mine oameni extraordinari care au inteles ca acneea este totusi o boala si e foarte greu sa scapi de unul singur de ea, m-au dus la un dermatolog. Mie mi-a lasat o impresie foarte buna aceasta dna doctor pentru ca mi s-a parut extrem de serioasa si a incercat cateva tratamente pana cand a gasit unul cu care am avut rezultate.

Pe blogul Pasagerei gasiti un articol foarte interesant despre tipurile de acnee si desi nu mai tin minte diagnosticul dat de doctor stiu sigur ca aveam: puncte negre, papule, pustule si nodului. 

Primul lucru pe care mi l-a recomandat a fost un test  care arata ce bacterii am pe ten (nu mai tin minte diagnosticul- insa uitandu-ma retrospectiv la tot ce a facut si citind postarile Pasagerei despre acnee) - mi-am dat seama ca a procedat foarte corect. La inceput a incercat tratamenul cel mai putin invaziv, ca sa zic asa, si tin minte ca mi-a prescris niste antibiotice. Cum acestea nu si-au facut deloc efectul, urmatoarea luna mi-a prescris altele si niste anticonceptionale: Laurina. 
Din pacate tenului meu nu i-a placut nici acest tratament si nu a reactionat in nici un fel insa corpul meu o luase razna (ma ingrasasem cateva kilograme din cauza retentiei de apa ) iar dna doctor si-a dat seama ca are de-a face cu o acnee mai incapatanata si ne-a prezentat varianta Roacutane-ului.

(Mai multe despre acest medicament puteti citi pe blogul Pasagerei).

Din pacate sau din fericire, acum cativa ani nu aveam atat de multe informatii despre acest medicament si despre efectele lui secundare (acum 8 ani nu existau bloguri ca cel al Pasagerei si nici prea multe informatii in romana despre el- tot ce gasisem erau cateva forumuri din strainatate care m-au ingrozit, insa deja tratamentul incepuse sa dea rezultate si am zis sa il continui).
Inainte sa incep tratamentul mi-a recomandat niste analize complete de sange iar apoi mi-a prescris 2 pastile de Roacuttane pe zi, dupa masa (in prima luna) si apoi in urmatoarele 3 luni-doar una. In acest timp, tin minte, ca mi-a recomandat si 1 sendita/saptamana de extractii (practic imi storcea cosurile si punctele negre iar apoi imi dadea cu Baneocin pudra ca sa nu se infecteze ranile), mi-a schimbat anticonceptionalele (mi-a dat Diane 35) si am reusit ca dupa 3 luni sa revin la greutatea initiala. Local aplicam o lotiune preparata la farmacie dupa o reteta data de ea (din pacate am pierdut reteta si chiar imi pare foarte rau pentru ca imi placea mult de tot) si aplicam Baneocin pudra pe rani in primele 2 zile.
Mai tin minte ca m-a sfatuit sa imi dau mereu cu balsam pe buze si sa am in permanenta apa cu mine pentru ca o sa ma deshidratez intens.
Poate o sa vi se para un pic extrem faptul ca imi storcea cosurile insa "monstruletii" aia nu dispareau deloc prin alte metode. Nu stiu cosurile voastre cum sunt ;)))) insa eu scap de ale mele doar daca le storc (i know, dezgustator!) si nu sfatuiesc pe nimeni sa faca asa ceva insa daca nu imi storc cosurile si le las in pace fie se transforma in noduli fie...pocnesc singure (si atunci incerc sa curat porii cat mai bine-pana la urma tot le storc). >:D
Mie mi s-a parut destul de normal tratamentul avand in vedere ca la cosmetica ti se face acelasi lucru, mai mult, atunci am avut siguranta ca totul este cat se poate de steril si certitudinea ca nu o sa-mi ramana cicatrici...si chiar asa a fost. In momentul de fata, singurele mele cicatrici de pe fata sunt cele facute de mine, inainte sa ma duc la dermatolog.

Experienta mea cu Roacutane este un fericita pentru ca am reactionat bine la tratament in ciuda miilor de reactii adverse posibile. Tin minte ca singurele reactii adverse au fost cele de care mi-a spus dna doctor: uscarea buzelor si deshidratarea (in aceasta perioada am invatat sa beau multa apa- obicei care a ramas cu mine si acum ). Chiar si analizele de sange pe care le-am facut dupa prima si a treia luna de administrare a medicamentului nu au facut-o sa se ingrijoreze (cred ca erau oarecum in limite normale).  Iar dupa terminarea tratamentului am observat urmatoarele:  diminuarea secretiei de sebum, disparitia comedoanelor si a punctelor negre, disparitia cosuletelor de pe corp, chiar si pielea scalpului devenise normala- lucruri pe care mi le doream de cand intrasem in pubertate ;)).

Tratamentul cu Roacutane l-am facut 4 luni de zile fara incidente neplacute si apoi am continuat administrarea pilulelor.
Dupa cateva luni de la terminarea tratamentului cu Roacutane am observat ca tenul meu revenise la starea initila (cea de dinaintea aparitiei acneei): gras cu puncte negre, insa nu imi mai apareau cosuri iar atunci cand imi apareau erau foarte mici si se vindecau in 2 zile.

Tin sa mentionez faptul ca, in paralel, tratamentul cu anticonceptionale mi-a reglet ciclul menstrual, a dus la disparitia durerilor menstruale si a pms-ului si mi-a tinut  hormonii in frau si nu mi-a mai aparut nici un cosulet - de unde stiu asta?! 

Simplu: de cateva luni am intrerupt administrarea anticonceptionalelor iar aceste probleme au reaparut :(. Desi situatia nu este la fel de grava precum a fost acum 8 ani, sunt decisa sa fac o pauza mult mai lunga (de obicei rezistam doar 3 luni in pauza de anticonceptionale pentru ca imi apareau mereu monstrii care semanau mult de tot cu cei de acum 8 ani). Acum stiu mult mai multe despre acnee si despre tratamentul ei gratie blogului Pasagerei si multitudinii de informatii aparute pe internet si consider ca sunt destul de cunoscatoare intr-ale cosmeticelor si dermatocosmeticelor incat sa pot face fata si inceputului asta de acnee. Si doar in cazul in care nu voi avea rezultate bune cu produsele pe care vreau sa le cumpar o sa apelez iar la un dermatolog. 

NOTA: Ceea ce am povestit mai sus este doar ceea ce imi mai amintesc despre perioada aia. Nu recomand nimanui sa urmeze un tratament cu Roacutane/cu anticonceptionale dupa ureche si chiar va sfatuiesc sa cautati un dermatolog care sa va ajute cu problema voastra.
De asemenea, atunci cand va stoarceti punctele negre/cosurile (stiu ca o faceti!) sa fiti foarte atente...va puteti face cicatrici de care nu veti putea scapa niciodata.

O sa revin intr-o postare viitoarea cu rutina mea de ingrijire a tenului si reviw-uri pentru produsele folosite.
Voi v-ati confruntat vreodata cu acneea? Ce tratamente ati urmat?

10 comentarii:

  1. Alinaluibrumarel19 iunie 2012, 13:49

    apropo de stors cosuri! eu nici nu-mi pot inchipui sa nu le storc, mai ales cand au varf. N-as umbla asa pe strada, de fapt nu m-as suporta nici in casa asa! Eu le grabesc chiar vindecarea prin stoarcere, dar bineinteles, nu trebuie agresivitate. Pur si simplu, cu degetele curate, apesi usor in parti si gata!
    cand aud de ace si alte cele ma crispez! tocmai prin presiunea exercitata iese "continutul". Cand impungi cu acul, radacina ramane! Am stat si am studiat pana n-am mai putut, asa ca am pretentia sa stiu ce mi se potriveste :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu recunosc ca umblu la ele. Din copilarie am avut o tendinta de a rupe orice zgaibuta, dar am agravat situatia cosurilor doar cand am umblat la cele care nu erau infectate la suprafata, ci erau sub piele. In schimb, daca scot infectia de suprafata (cu mainile curate si blandete), si la mine se vindeca mai repede.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nici eu nu puteam sa concep faptul ca nu trebuie sa le storci...mai ales cand se spargeau atunci cand imi curatam fata. Tin minte ca am avut vreo 2 de care nu m-am atins si in loc sa treaca au ramas niste "gogoloaie" in piele si am luat masuri.
    Cand mi le storc eu imi infasor degetele in bucatele de cotonele pt ca am observat ca nu imi mai raman urmele de unghii pe fata.
    Si ai dreptate....sa storci un cos chiar iti trebuie documentare si putina indemanare ;)))

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, asta am observat si eu. Si acum cand imi mai apar astept sa se....coaca si de abia apoi cu blandete le storc. Am observat ca in faza asta nici nu mai trebuie sa folosesc forta ;))

    RăspundețiȘtergere
  5. Mie imi apar rar cosuri, ma confrunt cu punctele negre, dar stiu sigur ca atunci cand iese bomba pe fata cu niciun chip nu se trage, nu se usuca, nu trece nicicum, decat daca o storc! In adolescenta un singur episod de groaza cu acnee am avut, in clasa a XI-a, cand mi s-a umplut barbia de ele, dar au trecut intr-o saptamana cu Triamcinolom S, apoi nu am mai avut deloc probleme.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu le-am venit de hac punctelor negre cu exfoliantul de la Paula's Choice...nu au disparut in totalitate dar parca sunt mult mai mici...astept rezultate mai bune pentru ca il folosesc de 2 saptamani doar.
    Unele persoane chiar si-au facut cicatrici storcandu-si cosurile...cred ca depinde de tipul de piele.
    Ai scapat ieftin. Nu am auzit niciodata de medicamentul acela insa.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ufff, prin ce ai trecut si tu :( E bine ca n-au mai reaparut la aceeasi intensitate si-ti doresc sa fie bine si sa te ocoleasca problemele :*

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, bine ca a trecut si asta iti doresc si eu tie, sa treci cu bine peste perioada asta. :*

    RăspundețiȘtergere